ویژگی های امام زمان (عج)

 

به نام آفریننده عشق

 

در این مقاله می خواهیم به ویژگی های شخصیتی و ظاهری حضرت مهدی (عج) اشاره کنیم.

شناخت امام زمان(عج) امری لازم و واجب برای هر شیعه و مسلمان می باشد زیرا اگر کسی امام خود را نشناسد خدای خود را نیز نمی تواند بشناسد و پیامبر اکرم (ص) در اهمیت این امر فرموده اند:

هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است!

حضرت مهدی(ع) تنها امید هر نا امیدی در این دوران است. تنها امید ضعفا, تنها امید فقرا, تنها امید مظلومان, تنها امید کودکان و تنها امید تمام جهانیان برای ظهور یک منجی اصلاح گر و هدایت کننده.

در حدیثی داریم که امام مانند رفیقی دلسوز و پدری مهربان است و این ویژگی در مورد همه ائمه هست خصوصا امام زمان (عج) با توجه به اینکه ایشان در دورانی قرار دارند که ظلم و جور و فسق و فجور به اوج خود رسیده است و مطمئن باشید امام زمان (عج) تمام این سختی ها و مشکلات را می بیند و حتی خودش هم برای ظهور خودش دعا می کند.

 

خصوصیات ظاهری امام

عمران پسر حصين مى‏گويد: به رسول خدا(ص) گفتم: اين مرد (مهدى) را برايم توصيف كن و شمّه ‏اى از حالات او را بيان فرما. پيامبر(ص) فرمود: «او از فرزندان من است؛ اندامش چونان مردان بنى اسرائيل سخت و ستبر است؛ به هنگام سختى و گرفتارى امّت من قيام مى‏كند؛ رنگ چهره ‏اش به عرب‏ها شباهت دارد؛ قيافه ‏اش چون مرد چهل ساله می نمايد؛ صورتش چون پاره ماه می درخشد؛ زمين را پر از عدل و داد مى‏كند آن‏گاه كه آكنده از ظلم و ستم شود. بيست سال زمام امور را در دست دارد و همه شهرهاى كفر، چون قسطنطنيه، روم و… را می گشايد».

امام حسن مجتبى(ع) می فرمايد: «… خداوند عمر حضرت مهدى(عج) را در روزگار غيبت طولانى می ‏گرداند. پس از آن با قدرت بی پايانش او را از چهره جوانى كم‏تر از چهل‏ سال ظاهر می كند.»

امام صادق(ع) می ‏فرمايد: «زمانى كه حضرت قائم(عج) ظهور می كند، مردم او را انكار می ‏كنند و كسى بر او درنگ نمی ‏كند جز آنان كه خداوند در عالم ذر از آنان پيمان گرفته است. آن حضرت در چهره جوانى كامل و موفّق – معتدل – ظاهر می ‏شود.»

ابوبصير می ‏گويد: به امام صادق(ع) گفتم: از پدر شما شنيده ‏ام كه امام زمان(عج) سينه ‏اى گشاده و كتف ‏هايى باز و عريض دارد. حضرت فرمود: «اى ابا محمد! پدرم زره پيامبر(ص) را پوشيد؛ ولى برايش بلند بود؛ به ‏طورى كه بر زمين می ‏رسيد. من نيز آن را پوشيدم؛ ولى بر قامتم بلند بود؛ ولى آن زره بر قامت حضرت قائم چنان مناسب و اندازه است كه بر بدن رسول خدا(ص) اندازه بود و قسمت پايين آن زره كوتاه است؛ به ‏طورى كه هر بيننده گمان می كند اطراف آن را گره زده ‏اند.»

يعقوب پسر شعيب می گويد: امام صادق(ع) فرمود: «آيا نمی خواهى پيراهنى را كه حضرت قائم به هنگام ظهور، بر تن دارد به تو نشان دهم؟» عرض كردم: البته مايلم آن را ببينم. حضرت، صندوقچه‏ اى را خواست و آن را گشود و از آن پيراهن كرباسى بيرون آورد و آن را باز كرد و در گوشه آستين چپ آن لكه خونى بود.
امام(ع) فرمود: «اين پيراهن پيامبر(ص) است و در روزى كه چهار دندان پيشين حضرت را (در جنگ احد) شكستند، آن را بر تن داشت و حضرت قائم(عج) در حالى كه اين پيراهن را بر تن دارد، قيام می كند. من آن خون را بوسيدم و بر ديده خود نهادم. آن‏گاه حضرت لباس را پيچيده و برداشت.»

 

خصوصیات اخلاقی امام

حضرت رضا(ع) می ‏فرمايد: «مهدى(عج) داناترين، بردبارترين و پرهيزگارترين مردمان است. او از همه انسان‏ها بخشنده ‏تر، شجاع‏تر و عابدتر است.»

عثمان بن حمّاد مى‏گويد: در مجلس امام صادق(ع) حاضر بودم كه شخصى به حضرتش عرض كرد: حضرت على (ع) لباسى سخت می پوشيد كه ارزش آن چهار درهم بود؛ امّا شما لباس ارزشمندى بر تن داريد! حضرت در پاسخ فرمود: «على(ع)در زمانى آن لباس را می پوشيد كه مورد انكار و اعتراض قرار نمی گرفت. بهترين لباس هر زمان، لباس مردم آن دوران است. هنگامى كه قائم ما قيام كند، نظير لباس على(ع) را می پوشد و از سياست و خط مشى آن حضرت پيروى مى‏كند.»

حضرت علی (ع) می ‏فرمايد: «حضرت مهدى(عج) در مسير حركت خود به يكى از سادات حسنى كه دوزاده هزار نفر رزمنده را به همراه دارد، برخورد مى ‏كند؛ حسنى در مقام احتجاج بر می ‏آيد و خود را سزاوارتر به رهبرى می ‏داند. حضرت در پاسخ او می گويد: «من مهدى هستم». حسنى می پرسد: آيا دليل و نشانه ‏اى دارى تا با تو بيعت كنم؟ حضرت به پرنده ‏اى كه در آسمان در حال پرواز است، اشاره مى ‏كند و آن پرنده فرود مى ‏آيد و در دستان حضرت قرار می گيرد. آن‏گاه به قدرت خداوند لب به سخن می ‏گشايد و بر امامت حضرت مهدى(عج) گواهى مى‏دهد.
براى اطمينان بيشتر سيّد حسنى، امام(ع) چوب خشكى را به زمين فرو می برد؛ آن چوب سبز مى‏شود و شاخ و برگ می دهد. بار ديگر، پاره سنگى را از زمين بر مى‏دارد و با يك فشار آن را خرد كرده، همانند خمير نرم مى‏كند.
سيّد حسنى با ديدن آن كرامات به حضرت ايمان مى ‏آورد و خود و همه نيروهايش تسليم امام(ع) می شوند و حضرت او را به عنوان فرمانده نيروى خط مقدّم می گمارد.»

امام باقر(ع) می ‏فرمايد: «هنگامى كه حضرت قائم(ع) ظهور می كند، پرچم پيامبر(ص) و انگشتر سليمان و سنگ و عصاى موسى همراه او خواهد بود. پس به امر حضرت در بين سپاهيان اعلام می شود كه كسى زاد و توشه براى خود و علوفه براى چهارپايان بر ندارد. برخى از همراهان می گويند: او می خواهد ما را به هلاكت بيندازد و مركب‏هاى ما را از گرسنگى و تشنگى نابود كند. اصحاب با حضرت حركت مى ‏كنند. به اوّلين جايى كه می رسند، حضرت سنگ را بر زمين می ‏كوبد و آب و غذا براى نيروها و علوفه براى حيوانات بيرون مى ‏آيد و از آن استفاده مى ‏كنند تا به شهر نجف مى‏ رسند.»

 

این بود خلاصه ای از خصوصیات زیبای قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف

برای دانستن نشانه های غیر حتمی ظهور می توانید این مقاله و برای خواندن نشانه های مفصل آخرالزمان می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *