فضیلت ذکر لا اله الا الله

به نام آفریننده عشق

 

در این مقاله در مورد فضایل و خواص ذکر صلوات احادیثی ذکر کردیم. اکنون به یکی از بهترین اذکار که ذکری توحیدی است و فقط به خداوند مربوط می شود می پردازیم.

 

ذکر لا اله الا الله به همراه صلوات جزو بهترین اذکار و حتی اعمال به شمار می رود و شاید فرق این دو ذکر این باشد که صلوات آثار مادی بهتر و بیشتری در خود دارد اما در آثار معنوی هر دو فوق العاده هستند.

 

احادیثی در مورد لا اله الا الله

 

  • امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که از روی اخلاص لا اله الا الله گوید به بهشت داخل شود و اخلاص او این است که گفتن لا اله الا الله او را از ارتکاب آنچه که خداوند بر او حرام نموده باز دارد.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دو چیز موجب دو چیز است: یکی مرگ با شهادت به «لا اله الا اللّه» که سبب ورود به بهشت است و دیگر، شرک که مردن با آن باعث دخول به جهنم است.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به مردگان خود کلمه «لا إله إلّا اللّه» را تلقین نمایید؛ زیرا باعث آمرزش گناهان آنان است، عرض کردند:گفتن آن در حال صحت و سلامت چه گونه است؟ سه مرتبه فرمود: بیش تر گناهان را منهدم می کند، برای این که کلمه طیّبه «لا إله إلّا اللّه» در زندگی و مرگ و حشر، مایه انس است.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بها و قیمت بهشت «لا اله الا اللّه» است.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند عز و جل به موسی بن عمران علیه السلام فرمود: ای موسی! اگر آسمان ها و تمام ساکنینش و مجموع زمین های هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا اله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت.
  • حضرت علی علیه السلام فرمود: هیچ بنده مسلمانی نیست که بگوید لا اله الا الله، مگر این که بالا رفته و هر سقفی را می شکافد و به هیچ کدام از گناهان او بر نمی خورد، مگر این که آن را پاک می کند، تا این که به خوبی هایی همانند خود برسد و بایستد.
  • امام صادق علیه السلام فرمود: ثواب هیچ چیزی بیشتر از گواهی به لا اله الا الله نیست، زیرا خداوند همتایی نداشته و در امر خود هیچ کسی با او شریک نیست.
  • امام صادق علیه السلام فرمود: عمل کسی که صد مرتبه لا اله الا الله بگوید، برتر از اعمال سایر مردم در آن روز است، مگر عمل کسی که بیش از این گفته باشد.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: در میان سخنان هیچ سخنی نزد خدای عزوجل دوست داشتنی تر از گفتن لا اله الا الله نیست.

 

لا اله الا الله در سخن بزرگان

 

  • علامه طباطبایی فرمود: اگر تا 40 روز به طرف صبح با توجه تام 1000 مرتبه لا اله الا الله بگویی حس و حال بندگي از اين راه به دست مي آيد.
  • آیت الله طهرانی فرمود: شب هنگام پس از وضو و قرائت قرآن و اذکار وارده, ذکر لا اله الا الله را آنقدر تکرار کنید تا با دلی مملو از یاد و محبت خدا خوابتان ببرد.
  • آيت‌الله مظاهري فرمود: سالك بايد علاوه بر قرآن كه ذكر است،اذکار ديگري نيز براي خود در نظر داشته باشد.مانند اذكار شريف «صلوات» و «لا اله الا لله».پيامبر اعظم«صلی الله علیه وآله وسلم» تا سه سال فقط مي فرمودند: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» و شرط رستگاري را همان گفتن ذكر «لا اله الا الله» مي دانستند.

 

در آینده مقالات بیشتری در خصوص اذکار الهی و عرفانی منتشر خواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *