زندگینامه زرارة بن اعین
به نام آفریننده عشق
زرارة بن اعین (حدود ۷۰ – ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع و صحابه خاص امام باقر (علیهالسلام) و امام صادق (علیهالسلام) و از بزرگترین فقها و متکلمان شیعه بود.
ویژگی ها
نام اصلی او عبدربه و مکنّی به ابوالحسن و ابوعلی و فرزند اعین بن سُنْسُن شیبانی است. وی از اعیان فقها، ادبا، متکلمان امامیه و از بزرگان روایی عصر خود و از مشایخ برجسته و مورد اعتماد محسوب میشود که در دیانت، فقاهت، وثاقت و زهد گوی سبقت از همگنان ربوده است. چهره ظاهری او نیز به محاسنش افزوده بود: او فردی تنومند و سفید چهره بود که آثار سجود بر پیشانی مبارکش نقش بسته بود.
او از فقه، حدیث، کلام، ادب و شعر بهره برده است، اما تخصص وی بیشتر در فقه است. بابی از ابواب فقه نیست مگر اینكه حدیثی از زراره در آن موجود باشد. بیش از دو هزار حدیث از طریق زراره در آثار مهم شیعه یافت میشود.
زراره از مردانی است كه شایستگی و معرفت او موجب شد تا کتاب امام علی (علیهالسلام) با املای پیامبر (ص) و دستخط امام و حاوی تمام احکام حلال و حرام الهی را مشاهده كند. امام باقر (علیهالسلام) بهشت را به زراره بشارت داد و فرمود: «بر خدا حق است كه تو را در بهشت جای دهد.» امام صادق (علیهالسلام) نیز او را از فروتنان دانست و به او وعده بهشت داد.
زراره از یاران مقرّب امام باقر و صادق و کاظم (علیهمالسّلام) بوده است و روایاتی از ائمه هدی (علیهمالسّلام) در مدح او وارد شده است. گفتنی است که وی در جامعه به علاقمندی به ائمه و مکتب آنها شهره بود. حضرت صادق (علیهالسّلام) از باب تقیّه گاهی او را مذمّت میکرد تا او را از شرّ دشمنان برهاند. شاهد این نکته روایتی است که کشی در رجالش آورده است. البته برخی از روایات ذامّه نیز سندشان ضعیف است لذا صدور آنها از ناحیه معصوم (علیهالسّلام) قابل اثبات نیست. تعابیر بلندی که در اینگونه روایات به چشم می خورد بیانگر نقش والای او در حفظ مواریث و احادیث آل علی و انتقال آن به طبقات بعد است.
دانشمندان علم رجال نیز او را به نیكویی ستودهاند. نجاشی، رجال شناس معروف شیعه میگوید: «زراره، بزرگ و استاد اصحاب ما، فقیه، متکلم، شاعر، ادیب و استاد علم قرائت بود و همه معیارهای فضیلت شخصی و دینی در او جمع بوده است. راستگو، مورد اعتماد و در زمان خویش بر همه اصحاب مقدم بود. علامه حلی در خلاصة الاقوال مینویسد: ایشان از بزرگان امامیه در عصر خود بود که بر همگنان خود تفوّق و تقدّم داشته است، قاری قرآن، فقیه، متکلّم، شاعر و ادیب بوده و خصایص دین و دانش و فضل را در خود جمع داشته است. از موثقان شمرده شده و در آنچه روایت میکند، صادق و درستگفتار است.
ابن داود مینویسد: او راستگوترین زمان خویش و فاضلترین ایشان است. صاحب ریحانة الادب درباره او مینویسد: از اکابر اصحاب حضرت باقر و حضرت صادق (علیهالسّلام) است. قاری، فقیه، متکلّم، شاعر و ادیب بارع و جامع خصال فضل و دیانت است. از اعاظم فقه و حدیث شیعه و از حواریون حضرت باقر (علیهالسّلام) بوده است. بنابر نقل بعضی منابع دینی نسبت به حضرت صادق (علیهالسّلام) دوستترین مردم از زندگان و مردگان و محبوبترین اصحاب حضرت باقر (علیهالسّلام) بود. یکی از چهار تنی است که به نجبا، امنای حلال و حرام الهی، اوتاد ارض، اعلام دین، سابقین، مقرّبین و قائمان به قسط و عدالت توصیف شدهاند و تصریح شده که در نبود ایشان آثار نبوّت مندرس و منقطع میشد.
اصحاب و یاران ائمه علیهمالسلام نیز به مکانت علمی و موقعیت برتر او اعتراف داشتند. فردی در حضور جمیل بن دراج ـ از فقها و محدثان نامی شیعه ـ محضر پرفیضش را ستود؛ جمیل فرمود: «به خداوند سوگند که مَثَل ما در برابر زراره، مثل کودکان دبستانی در نزد معلّم خود بوده.» ابو غالب زراری مینویسد: در جدول و مخاصمت در کلام، امتیازی تمام داشت و هیچکس را قدرت آن نبود که در مناظره، او را مغلوب سازد مگر کثرت عبادت او را از کلام بازداشته بود.
ابو غالب زرار که در زمان غیبت صغری میزیسته و خود از خاندان زراره بوده است درباره ویژگیهای زراره میگوید: «زراره فردی خوش سیما، تنومند و سفیدپوست بود، برای نماز جمعه خارج میشد. در حالی که کلاهی سیاه بر سر و عصایی در دست داشت. اثر سجده در پیشانیش ظاهر بود. مردم در دو طرف راه می ایستادند و به خاطر جلال و هیبتش، وی را مینگریستند. او اهل بحث و مناظره بود و هیچ کس به پای او نمیرسید، تنها عبادت بود که او را از سخن باز میداشت. و متکلمان شیعه از شاگردان وی میباشند.»
محمد بن اسحاق الندیم در مورد شخصیت زراره چنین یادآور شده است: «زراره در بعد فقه، حدیث و کلام یکی از بزرگترین رجال شیعه میباشد.»
نقل شده است که فقیه ترین اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام شش نفرند و فقیه ترین آنها زراره بن اعین است.
در کافی نقل شده است: هر کس او را درک کند مثل این است که امام صادق علیه السلام را درک کرده است.
امام صادق علیه السلام به او فرموده بود: ای زراره، در مسجد پیامبر بنشین و برای مردم فتوا بده چون دیدن مانند تو برای من بسی مایه خرسندی است.
امام صادق علیه السلام می فرماید: زراره، ابوبصیر، محمد بن مسلم و بُرَید از کسانی هستند که خداوند در حق آنها فرموده است: السابقون السابقون اولئک المقربون.
همچنین امام صادق علیه السلام درباره وی فرمود: اگر زراره نبود، چه بسا احادیث پدرم از بین می رفت.
امام صادق علیهالسلام در جای دیگری میفرمود: محبوب ترین خلق خداوند نزد من چهار نفرند چه زنده باشد و چه مرده: برید بن معاویه، زراره، محمد بن مسلم و احوال.
ابن ندیم می گوید: وی از بزرگترین رجال شیعه از نظر فقه، حدیث و کلام بوده است.
محمد بن ابی عمیر میگوید: «به جمیل بن دراج گفتیم، به راستی مجلس و محفل علمی شما بس آراسته و مغتنم است! جمیل گفت: به خدا سوگند، ما در مقابله با زراره بن اعین مانند کودکان هستیم در مدرسه و در مقابل معلم.»
علامه محمد بن علی اردبیلی می گوید: بزرگی منزلت و عظمت مقام او به اندازه ای است که در اینجا گنجایش ذکر آن نیست.
شیخ عباس قمی می گوید: جلالت شأن و عظمت قدرش زیاده از آن است که ذکر شود. جمیع خصال خیر از علم، فضل، فقاهت، دیانت و وثاقت در او جمع است.
عروج ملکوتی
در تاریخ وفات این مرد بزرگ، اختلافنظر وجود دارد: برخی از محدثان، سال ۱۵۰ هـ. را تاریخ رحلت زراره دانستهاند، اما بیشتر دانشمندان، سال ۱۴۸ هـ. (بعد از ارتحال امام صادق (علیهالسّلام) به فاصله دو ماه یا کمتر) را ثبت کردهاند و میگویند زراره در بستر بیماری بود که امام صادق (علیهالسّلام) جهان را بدرود گفت و به همان مرض هم از دنیا رفت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.