عرفان در قرآن و روایات
به نام آفریننده عشق
در این مقاله جایگاه عرفان شیعی را در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) بررسی میکنیم و در انتها به نکات و توصیه های عرفانی قرآن و اهل بیت (ع) اشاره خواهیم کرد.
عرفان در قرآن – آیات عرفانی
1. تجلی و جذبه در عرفان از آیه “فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا” (اعراف، 143) گرفته شده است: و هنگامی که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را محو و نابود کرد و موسی از ترس مدهوش به زمین افتاد. سخنان عارفان نیز بیشتر شرح و توضیح این آیه است.
2. معیت الهی از آیه “وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ” (حدید، 4) گرفته شده است: و او با شماست هر جا که باشید!
3. قرب (نزدیکی دل به خداوند از راه صفای آن) که عرفا به “وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ” (ق، 16) استناد میکنند: ما از رگ گردن به او نزدیک تر هستیم.
4. حبّ الهی مستند به آیه “وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ” (بقره، 165) است: و کسانی که ایمان آوردند، عشق و محبت بیشتری به خدا دارند!
5. لقای الهی به آیه “يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ” (انشقاق، 6) اشاره میکند: ای انسان! حقاً که تو بهسوی پروردگار خود به سختی در تلاشی و سرانجام او را ملاقات خواهی کرد. همچنین آیه “فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا” (کهف، 110) نیز به دیدار با خدا اشاره میکند: پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند.
6. مکاشفه یا شهود عرفانی مستند از آیه “كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ” (تکاثر، 5 و 6) است: اگر شما علم الیقین میداشتید، جهنم را مشاهده میکردید.
7. استمداد از نور الهی که از آیه “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ” آمده است: ای کسانی که ایمان آوردهاید، تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش را به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن راه بروید.
8. توحید در قرآن به طور خاص در آیات “هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ، هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ، هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ” (حشر، 22 تا 24) دیده میشود که این آیات به بیان ذات غیر قابل توصیف خدا و اسماء و صفات او میپردازد.
عرفان در روایات – احادیث عرفانی
1. در کتاب نهج الحیاه آمده است که پیامبر اکرم (ص) روزی از دخترشان سوال کردند: فاطمه (س)، چه درخواست و حاجتی داری؟ هم اکنون فرشته وحی در کنار من است و از طرف خدا پیام آورده است تا هر چه بخواهی تحقق پذیرد. فاطمه (س) فرمودند: لذت خدمتش مرا از درخواست کردن از او بازداشته است، من هیچ نیازی ندارم جز اینکه به چهره کریمش نگاه کنم!
2. در کتاب بحار الانوار آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که برای خدا چهل روز اخلاص پیشه کند، خدای تعالی سرچشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری میگرداند.
3. در کتاب توحید صدوق از امام صادق (ع) نقل شده است: هیچ چیزی ثوابش بالاتر از شهادت به وحدانیت پروردگار نیست، چون خدای تعالی با هیچ چیزی برابری نمیکند و و اَحدی همتای او نیست.
4. در کتاب میزان الحکمه آمده است که حضرت علی (ع) فرمود: دانش، اولین دلیل است و معرفت، هدف نهایی!
6. هنگامی که پیامبر (ص) به معراج رفت، خدا به او فرمود: هیچیک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب کردهام؛ و به درستی که به وسیله نافله (مستحبات) به من تقرب میجوید تا آنجا که من دوستش میدارم و چون دوستش دارم، آنگاه گوش او میشوم که با آن میشنود و چشمش میشوم که با آن میبیند و زبانش میگردم که با آن سخن میگوید و دستش میشوم که با آن میگیرد.
7. از پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نقل است: هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را خواهد شناخت.
8. در کتاب اسرار الصلاة از امام صادق (ع) نقل است که فرمود: نگاه نکردم به چیزی مگر اینکه قبل از او خدا را دیدم، بعد از او خدا را دیدم و با او نیز خدا را دیدم! (مشابه این حدیث از حضرت علی (ع) نیز نقل شده است.)
توضیحات تکمیلی
کلمه «عرفان» به صراحت در قرآن کریم ذکر نشده است. با این حال، مفهوم عرفان، به معنای معنوی و فلسفی آن، در بسیاری از آیات قرآن که در مورد موارد زیر بحث میکنند، تجسم یافته است:
معرفت خداوند متعال: این جوهر عرفان است. قرآن به شناخت خداوند دعوت میکند، نه فقط شناخت عقلی، بلکه شناخت عمیق قلبی که منجر به عشق، ترس و اطاعت از دستورات او میشود. بسیاری از آیات در مورد اسماء و صفات خداوند بحث میکنند و تفکر در خلقت او را برای درک عظمت و جلال او تشویق میکنند. همه اینها بخش اساسی مسیر عرفان محسوب میشود. نمونهای از این موارد این است: «آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام میگیرد.» (الرعد، ۲۸).
توحید: توحید، که ایمان به خدای یگانه است، پایه و اساس عرفان است. قرآن بارها بر توحید تأکید میکند و خواستار رد همه اشکال شرک است. درک توحید حقیقی صرفاً به زبان آوردن شهادتین (شهادت ایمان) نیست، بلکه به معنای ارادت قلبی و عمیق به خداوند است.
تقوا: تقوا، که ترس از خدا و اطاعت از اوست، یکی از مهمترین ویژگیهای عارفان است. قرآن در بسیاری از آیات تقوا را توصیه میکند و آن را با سعادت و موفقیت در دنیا و آخرت مرتبط میداند.
ذکر: یاد خدا، که همان ارادت قلبی و زبانی به اوست، یکی از مهمترین راههای رسیدن به معرفت محسوب میشود. قرآن بارها ذکر را توصیه کرده و فضایل بزرگ آن را توضیح میدهد.
توبه و استغفار: توبه از گناهان و طلب بخشش از خداوند دو گام مهم در مسیر معرفت هستند. قرآن درِ توبه را برای همه باز میکند و به آنها بخشش و رحمت خداوند را وعده میدهد.
خلاصه اینکه، اصطلاح «عرفان» در قرآن یافت نمیشود، اما جوهره و اصول آن در آیات بسیاری که به شناخت خدا، توحید، تقوا، ذکر و توبه دعوت میکنند، آمده است. فهم و به کارگیری این آیات، راه رسیدن به عرفان به معنای معنوی آن است. مفهوم عرفان از طریق فهم متن قرآنی و تفسیر علمی درک میشود. فهم و بهکارگیری عرفان در میان مکاتب مختلف اسلامی متفاوت است.
قرآن کریم به صراحت در یک جمله به «ملاقات با خدا» نیز اشاره نمیکند. با این حال، مفهوم ملاقات با خدا یا ملاقات با پروردگار جهانیان، به طور ضمنی در بسیاری از آیاتی که در مورد موارد زیر بحث میکنند، آمده است:
روز قیامت (روز داوری): قرآن روز قیامت را به تفصیل توصیف میکند، روزی که در آن مردم در برابر اعمال خود پاسخگو خواهند بود و با خدا ملاقات میکنند. آیات بسیاری در مورد این روز و پاداش نیکوکاران و بدکاران بحث میکنند و به طور ضمنی نمایانگر ملاقات با خدا هستند. نمونهای از این موارد: «روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان میایستند» (مؤمنون، 10).
مرگ: مرگ آغاز ملاقات با خدا در نظر گرفته میشود. پس از مرگ، مرحله حساب و کتاب و پاداش آغاز میشود و این ملاقات با خدا محسوب میشود. قرآن بارها از مرگ یاد میکند و توضیح میدهد که این انتقال به زندگی پس از مرگ است.
بازگشت به خدا: قرآن خواستار بازگشت به خدا و توبه به سوی اوست. این بازگشت نوعی ملاقات، ملاقات معنوی قبل از ملاقات فیزیکی در زندگی پس از مرگ، محسوب میشود.
ترس و عشق: ترس و عشق به خدا از مهمترین ویژگیهای مؤمنان است. این احساسات معنوی نوعی مواجهه معنوی با خدا در این زندگی دنیوی محسوب میشوند.
پاسخ به دعا: پاسخ خداوند به دعاهای بندگانش نوعی مواجهه، مواجهه معنوی بین بنده و پروردگارش تلقی میشود.
به طور خلاصه، مفهوم «ملاقات با خدا» در قرآن کریم به معنای واقعی کلمه بیان نشده است، بلکه از طریق بافت آیاتی که در مورد روز قیامت، مرگ، داوری و رابطه معنوی بین بنده و پروردگارش بحث میکنند، قابل درک است. درک این مفهوم مستلزم مطالعه دقیق قرآن کریم و مراجعه به تفاسیر علما است. درک ماهیت این مواجهه نیز در مکاتب فکری و تفسیری مختلف متفاوت است. برخی از تفاسیر بر جنبه فیزیکی این مواجهه تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر بر جنبه معنوی آن تأکید دارند.
مفهوم عرفان در احادیث نبوی، برخلاف تصوف اسلامی متاخر، مستقیماً با اصطلاح «عرفان» بیان نشده است. با این حال، جوهره و اصول آن در احادیث متعددی که به موارد زیر اشاره دارند، تجسم یافته است:
معرفت خدا: احادیث نبوی، شناخت خدا را تشویق میکنند، نه فقط شناخت ذهنی، بلکه شناخت قلبی عمیقی که منجر به عشق، ترس و پایبندی به دستورات او میشود. این شناخت، جوهره عرفان است. نمونهای از این حدیث، حدیث «هر که خدا را بشناسد، دین او را شناخته است» است.
عشق به خدا و رسولش: احادیث بر اهمیت عشق به خدا و رسولش تأکید دارند. این عشق، پایه و اساس عرفان است و منجر به پیروی از سنت پیامبر (ص)، انجام دستورات او و اجتناب از نواهی او میشود.
تقوا و ترس: احادیث، تقوا و ترس از خدا را توصیه میکنند که دو مورد از مهمترین ویژگیهای کسانی هستند که خدا را میشناسند. تقوا صرفاً پرهیز از حرام نیست؛ بلکه حالت فروتنی و تسلیم قلبی در برابر خداست.
ذکر و دعا: احادیث، ذکر خدا و دعا به درگاه او را تشویق میکنند که از مهمترین راههای رسیدن به معرفت است. این دو، بنده را به پروردگارش نزدیکتر میکند و معرفت او را نسبت به او افزایش میدهد.
توبه و استغفار: احادیث، توبه و استغفار از گناهان را تشویق میکنند که از مهمترین گامها در مسیر معرفت است. این دو، دل را از آلودگیها پاک کرده و بنده را به پروردگارش نزدیکتر میکند.
نماز و عبادت: احادیث بر اهمیت نماز و سایر عبادات تأکید دارند، زیرا بنده را به پروردگارش نزدیکتر کرده و معرفت او را نسبت به او افزایش میدهد.
تواضع و زهد: احادیث، فروتنی و زهد در دنیا را توصیه میکنند که از ویژگیهای کسانی است که خدا را میشناسند. فروتنی بنده را به پروردگارش نزدیکتر میکند و زهد، او را از محبت دنیا رهایی میبخشد.
قابل توجه است که احادیث نبوی بیشتر بر جنبه عملی معرفت تمرکز دارند تا جنبه نظری. آنها اعمال صالح، پیروی از سنت پیامبر (ص)، ترس از خدا، توبه و طلب بخشش را تشویق میکنند. این اعمال عملی منجر به معرفت و عشق به خداوند متعال میشود که جوهره عرفان است. مفهوم عرفان در احادیث با درک بافت کلی احادیث و تفسیر آنها توسط علما قابل درک است. علاوه بر این، درک عرفان در بین مکاتب مختلف فقهی و تصوف متفاوت است.
عرفّنا الله انفسنا و نفسه والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.